Странице

недеља, 20. јануар 2013.

Gljive


Gljive su do prošlog veka smatrane biljkama, a tada je otkriveno da su one organizmi koji nisu ni biljke ni životinje, nego nešto između biljaka i životinja. Postale su Peto carstvo u svetu živih bića.  


Pa da nabrojimo carstva:
1. Monera (jednoćelijski prokariotski organizmi)
2. Protista (jednoćelijski eukariotski organizmi)
3. Plantae (biljke)
4. Animalia (životinje)
5. Fungi (gljive)

Savremena genetika je to promenila i uvela domene, pa tako sada postoje tri domena:
Bacteria, Archaea i Eukarya. 
Da skratimo, ta carstva danas postoje samo u eukariotskom domenu, tj. u organizmima sa ćelijskim jezgrom. Ima ih četiri, Protista, Plantae, Animalia i  Fungi. 
Ovde ću se baviti carstvom gljiva, i njihovom ulogom u životu čoveka. 

Osim lepote, one su čistači prirode. Razlažu podlogu na kojoj rastu i pretvaraju je u upotrebljive materije. Lignikolne žive na starom, bolesnom i mrtvom drveću i razlažu to drveće, a terikolne žive na zemlji, vrlo često u simbiozi sa drvećem, i obogaćuju zemljište raznoraznim mineralima i kiseonikom. Da nema gljiva, bili bismo zatrpani prirodnim otpadom. Koliko znam, ne postoji beskorisna gljiva, ma kako se to nama činilo. 

Ko ima dovoljno znanja, može ih jesti; ja sam vrlo probirljiva, a ipak sam probala preko 120 vrsta gljiva. Sve češće, ljudi koriste gljive kao lek, i to za najteže bolesti, koje su do skoro smatrane neizlečivim. Čajevi od gljiva se koriste kao preventiva, kao dopuna lečenju, ili kao lek, sve zavisi od osobe koja ih koristi. 

Moja porodica i ja pijemo čajeve od gljiva iz porodice Ganoderma, ponekad od Trametes versicolor i Schizophillum commune.

4 коментара:

  1. Sviđa mi se Vaša tema i predmet interesovanja,samo nisam očekivao da ćete kao dobra pounavalac gljiva,,koji jede i koristi 120 vrsta gljiva,na ovim stranicama postaviti baš fotografije gljiva koje nisu iz Srbije,pa čak ni iz Evrope.....Očekujem Vaše fotografije gljiva iz naših krajeva....te da nam nešto napišete o svakoj vrsti!

    S najboljim namerama.Marjan Kustera,član Gljivarskog društva Niš.

    ОдговориИзбриши
  2. Pozdravljam Vas Marjane, zahvaljujem na komentaru. Slike su mi se dopale, fascinantne su boje, a i kvalitet fotografija, i zato su dobile počasno mesto u mom blogu. Biće i gljiva iz Srbije, čim dodje inspiracija. :)
    Edukacija ovog puta nije moj cilj, to sam radila davno, dok je bilo malo gljivarskih društava (napravila sam prvi forum o gljivama koji je radio i okupljao ljude sa područja cele bivše Jugoslavije); sada, kad ih ima u skoro svakom većem gradu, kad je objavljen veliki (ali nikad dovoljan) broj izvrsnih knjiga, edukacija nije potrebna. Ko želi da upozna gljive, učlaniće se u neko gljivarsko društvo i dobiće sjajnu obuku, kupiće knjigu od bilo kog našeg autora, i nece pogrešiti. Ovaj blog je osmišljen da prirodu, planetu i živi svet na njoj, pa i gljive prikaže u najlepšem mogućem svetlu, da prevagne lepota, a ne praktičnost. Naravno, biće i tekstova o pojedinim vrstama gljiva, biljaka, životinja, biće tekstova o svemu što mi se učini zanimljivo i dovoljno značajno da bi se prikazalo i ostalim ljubiteljima prirode i zdravog života.

    ОдговориИзбриши
  3. Ma bravo, BRAVO, čestitam Vam od srca na ovom Blogu, prekrasnom, poučnom i vrlo korisnom uvodnom tekstu!!! SJAJNO i nadasve POHVALNO!! Sa neskrivenim zanimanjem nastavit ću pratiti sadržaj ovog Bloga...! (Davor Kovačević (prof.), Društvo gljivara Bujštine "Boletus"; Istra/Croatia)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Vam Davore, na čestitkama i iskrenom oduševljenju. Trudiću se da ih opravdam, i održim.

      Избриши